Kto za pravdu horí

Stanovy MO ŠS MS v Babíne

 

 

Článok I.

Názov a sídlo

 

§ 1

Názov: Matica slovenská (ďalej MS).

 

§ 2

Sídlom Matice slovenskej je Martin (Turčiansky Svätý Martin), Námestie J. C. Hronského 1.

 

Predseda Matice slovenskej má svoje stále pracovisko aj v hlavnom meste Slovenskej republiky.

 

Článok II.

Postavenie a predmet činnosti

 

§ 3

Postavenie

 

Matica slovenská vznikla na svojom ustanovujúcom Valnom zhromaždení 4. augusta 1863 v Turčianskom Sv. Martine a bola obnovená na oživotvorujúcom Valnom zhromaždení 5. augusta 1919 v Turčianskom Sv. Martine. Zákon č. 68/1997 Z.z. o Matici slovenskej upravuje postavenie Matice slovenskej ako verejnoprávnej ustanovizne a chápe ju ako historicky osvedčenú významnú ustanovizeň slovenského národa v oblasti kultúrnej, spoločenskej a vedeckej činnosti. Matica slovenská vychádza vo svojej činnosti z duchovno-kultúrneho odkazu našich vierozvestov svätého Cyrila a svätého Metoda z čias staroslovenského štátneho útvaru, z národných cieľov bernolákovcov a štúrovcov, z národného programu prvej Matice slovenskej z roku 1863, vedenej Štefanom Moysesom a Karolom Kuzmánym, ako aj z úsilí Matice slovenskej od roku 1919, vedenej Jozefom Škultétym a Jozefom Cígrom Hronským.

 

Matica slovenská pôsobí ako národnoprospešná, nezávislá, nadstranícka, nadkonfesionálna a nadrezortná národná ustanovizeň.

 

§ 4

Poslanie

 

Poslaním MS je rozvíjať a upevňovať slovenské vlastenectvo, prehlbovať vzťah občanov k slovenskej štátnosti. Prednostne získavať slovacikálne dokumenty, zhromažďovať, spracúvať, uchovávať, ochraňovať a sprístupňovať národné kultúrne dedičstvo, robiť základný slovakistický výskum, zúčastňovať sa na tvorbe a rozvoji miestnej a regionálnej kultúry. Zapájať mládež do kultúrno-tvorivého procesu a pestovať v nej národné, kresťanské, mravné a demokratické hodnoty. Prebúdzať a umocňovať národné povedomie Slovákov, osobitne na jazykovo zmiešaných územiach Slovenskej republiky. Posilňovať vzťah kultúr občanov hlásiacich sa k národnostným menšinám a etnickým skupinám na území Slovenskej republiky so slovenskou národnou kultúrou, starať sa o prehlbovanie a zachovanie národného povedomia Slovákov – krajanov žijúcich v zahraničí, združovať tvorcov a priaznivcov slovenskej kultúry a vedy vo svete. Zúčastňovať sa na propagácii Slovenskej republiky a túto podporovať aj vlastnými informačnými a kultúrnymi strediskami, utvorenými v zahraničí. Rozvíjať styky s európskymi a svetovými organizáciami pre otázky kultúry, národnej identity, duchovného života a ochrany všeľudských hodnôt. Zakladať doma i v zahraničí nadácie a fondy na podporu národného a kultúrneho života Slovákov a na oceňovanie najvýznamnejších tvorcov z vymedzených oblastí tvorivej činnosti. Vydávať pôvodnú slovenskú umeleckú tvorbu, vedecké diela a publicistiku, spolupracovať pri tvorbe učebníc a učebných textov niektorých predmetov spoločenských vied pre základné a stredné školy na základe poverenia Ministerstva školstva Slovenskej republiky.

 

§ 5

Úlohy

 

Najdôležitejšie úlohy zverené štátom vymenúva zákon č. 68/1997 Z.z. o Matici slovenskej v § 2, v odseku 1. Matica slovenská napĺňa svoje poslanie a plní úlohy zverené štátom ako aj svoje ďalšie úlohy najmä týmito spôsobmi:

 

a) buduje a rozširuje členskú základňu a vytvára podmienky na jej aktívnu a účelnú činnosť v oblasti národnej kultúry, národného života a upevňovania slovenskej štátnosti;

 

b) zapája sa v súlade so svojím poslaním do výchovy a vzdelávania, s osobitným zreteľom na deti a mládež;

 

c) zakladá a podporuje rozvoj matičných vedeckovýskumných a iných profesionálnych pracovísk, ktoré plnia aj metodické úlohy voči iným subjektom;

 

d) rozvíja vedeckú, kultúrnu, osvetovú, organizačnú, záujmovú a inú činnosť zameranú na získavanie poznatkov o Slovensku, o slovenskej štátnosti, o slovenskej histórii a kultúre a šíri jej výsledky vo verejnosti;

 

e) organizuje kultúrne a národno-spoločenské podujatia, vytvára záujmové umelecké a iné spoločenstvá a zoskupenia na rozvíjanie, koordináciu, usmerňovanie a aktivizáciu ochotníckej kultúrnej tvorivej činnosti, a tak sa zúčastňuje na rozvoji miestnej a regionálnej kultúry;

 

f) organizuje a podnecuje komplexný výskum života, dejín a umenia slovenského národa, zaoberá sa postavením Slovákov doma i v zahraničí, pomáha Slovákom žijúcim za hranicami Slovenskej republiky a rozvíja styky s ich kultúrnymi, vzdelávacími a vedeckými inštitúciami a spolkami;

 

g) morálne, hmotne a metodicky podporuje jednotlivcov i kolektívy v ich kultúrnej práci;

 

h) iniciatívne sa stará o zvyšovanie kultúry používania slovenského jazyka ako štátneho integrujúceho jazyka v Slovenskej republike a jeho ochranu;

 

i) sleduje a chráni postavenie Slovákov na jazykovo zmiešanom území Slovenskej republiky a navrhuje Národnej rade Slovenskej republiky a vláde Slovenskej republiky opatrenia na riešenie problémov v týchto oblastiach;

 

j) iniciatívne sa stará o ochranu pamätných miest a objektov národnej kultúry, pomáha zbierať, ochraňovať, šíriť a popularizovať hodnoty tradičnej ľudovej kultúry a celej kultúrnej tvorby;

 

k) v rámci svojho poslania rozvíja edičnú činnosť a spolupracuje s hromadnými oznamovacími prostriedkami, kultúrnymi i vedeckými inštitúciami a spolkami;

 

l) vytvára iniciatívne a expertné skupiny na riešenie národných, ekonomických, sociálnych, kultúrnych, ekologických a iných otázok;

 

m) vykonáva vlastnú hospodársku činnosť doma i v zahraničí;

 

n) zakladá nadácie a iné združenia na podporu plnenia vlastných cieľov;

 

o) pružne reaguje na najzávažnejšie spoločenské a kultúrne udalosti.

 

§ 6

Vedecký výskum

 

Matica slovenská robí základný slovakistický výskum v oblasti národopisu, literatúry, jazykovedy ako aj slovenských dejín a rozvíja tento vedecký výskum v špecializovaných matičných pracoviskách. Výsledky svojho výskumu – vodné vedecké diela a publicistiku – publikuje v matičnom vydavateľstve.

 

Profesionálnu základňu vedeckého výskumu tvoria vedecké ústavy a vedecké pracoviská MS (§ 14). Odborné zázemie, propagáciu a popularizáciu matičného vedeckého výskumu zabezpečujú vedecké odbory MS (§ 15). Vedecký výskum je koordinovaný Vedným ústredím MS (§ 14), na čele ktorého stojí vedecký tajomník MS (§ 26). Vedecká rada MS (§ 27) je odborné grémium, zložené z jedenástich odborníkov (5 z nematičných pracovísk), menovaných predsedom MS na návrh vedeckého tajomníka a riaditeľov vedeckých pracovísk MS, ktoré posudzuje koncepciu výskumu, ročné plány a projekty a hodnotí výsledky výskumu na pôde MS. Schádza sa najmenej dvakrát do roka a riadi sa svojim štatútom.

 

§ 7

Spolupráca s inými organizáciami a s orgánmi štátnej správy a územnej samosprávy

 

Matica slovenská spolupracuje s organizáciami v oblasti vedy, kultúry, školstva, cirkevného života, najmä s tradičnými kresťanskými cirkvami, ako aj s orgánmi štátnej správy, územnej samosprávy a neštátnymi organizáciami. Na všetkých stupňoch organizačnej štruktúry sa zúčastňuje na plnení celospoločenských, oblastných i miestnych programov štátnych a samosprávnych orgánov v intenciách svojho postavenia, poslania a úloh.

 

Článok III.

Vznik a zánik členstva

 

§ 8

Individuálne členstvo

 

Individuálnym členom MS sa stáva fyzická osoba na základe prihlášky, ktorá je vyjadrením súhlasu žiadateľa so stanovami a programom MS. Členstvo schvaľuje výbor miestneho odboru MS, v ktorom si žiadateľ podal prihlášku. Členom záujmového a vedeckého odboru sa môže stať len člen miestneho odboru MS alebo člen evidovaný v Členskom ústredí MS (ČÚ MS).

 

Na zamietnutie prihlášky do miestneho odboru MS je potrebný nesúhlas s prijatím dvoch tretín všetkých členov výboru miestneho odboru. O prihláške musí výbor rozhodnúť do 30 dní.

 

Schvaľovanie prihlášok do záujmových a vedeckých odborov regulujú stanovy príslušného záujmového a vedeckého odboru. Ak v mieste bydliska žiadateľa nie je miestny odbor, žiadateľ môže požiadať o členstvo v ktoromkoľvek miestnom odbore v blízkosti bydliska alebo sa môže stať členom miestneho odboru v mieste pracoviska. Žiadateľ sa môže stať členom MS výnimočne aj na základe registrácie v ČÚ MS. Členstvo z obdobia pred rokom 1989 naďalej trvá, ak sa člen zaregistruje v niektorom miestnom odbore, prípadne v ČÚ MS.

 

§ 9

Kolektívne členstvo

 

l. Kolektívnym členom MS sa stáva právnická osoba alebo iné zoskupenie na základe písomnej žiadosti. S uchádzačom o členstvo v MS sa uzavrie dohoda o kolektívnom členstve, ktorú podpíšu obe zmluvné strany – tým nadobudne vzájomný zmluvný vzťah právoplatnosť. Za MS dohodu podpisuje predseda MS, registruje ju ČÚ MS a to v lehote do siedmich dní od doručenia.

 

2. Kolektívnym členom miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS sa stáva právnická osoba alebo iné zoskupenie na základe písomnej žiadosti. S uchádzačom o kolektívne členstvo sa uzavrie dohoda, ktorú podpíšu obe zmluvné strany. Za príslušný miestny, záujmový alebo vedecký odbor MS dohodu podpisuje predseda odboru.

 

3. Z kolektívneho členstva nevyplýva individuálne členstvo.

 

§ 10

Čestné členstvo

 

Čestným členom MS môže byť významná domáca alebo zahraničná osobnosť, ktorá sa zaslúžila o rozvoj slovenského národného a štátneho života. O prijatí za čestného člena rozhoduje valné zhromaždenie MS alebo snem MS, spravidla na návrh výboru MS. Návrh môže predložiť aj každá organizačná jednotka MS písomne prostredníctvom výboru MS, najneskôr 30 dní pred konaním valného zhromaždenia alebo snemu MS. Osobnosti, ktoré sa zaslúžili o rozvoj matičného hnutia v pôsobnosti miestneho odboru, môžu sa stať rozhodnutím valného zhromaždenia miestneho odboru (na návrh jeho výboru) čestnými členmi miestneho odboru MS. Schvaľovanie čestného členstva v záujmových alebo vedeckých odboroch MS regulujú ich stanovy.

 

§ 11

Dôvody a podmienky zániku členstva

 

l. Členstvo v MS zaniká:

 

a) vystúpením (na základe písomného oznámenia);

 

b) úmrtím (v prípade kolektívneho člena jeho zánikom);

 

c) zrušením členstva pre hrubé porušenie stanov;

 

d) zánikom MS.

 

2. O zrušení členstva pre hrubé porušenie stanov rozhoduje výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS (na rozhodnutie o zrušení členstva sa vyžaduje súhlas štyroch pätín všetkých členov príslušného výboru). Proti rozhodnutiu o zrušení členstva sa môže člen odvolať v prvom stupni na príslušný dozorný výbor a v druhom stupni na dozorný výbor MS.

 

Výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru môže rozhodnúť o zrušení členstva v prípade člena dozorného výboru miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru, len ak príslušný dozorný výbor vyjadrí dvojtretinovou väčšinou všetkých svojich členov predchádzajúci súhlas s takýmto rozhodnutím.

 

Ak nevyjadrí dvojtretinovou väčšinou všetkých svojich členov súhlas so zrušením členstva v MS pri konkrétnom členovi (členoch) dozorného výboru, o otázke môže rozhodnúť iba najbližšie valné zhromaždenie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS.

 

3. Za hrubé porušenie stanov sa považuje také konanie, ktorého následok vážne poškodzuje MS, narúša a znevažuje integračné princípy spolunažívania Slovákov (§ 13, ods. 1, písm. b stanov); prípadne aj menej závažné, ale opakované porušovanie stanov, na ktoré bol člen MS výborom príslušného odboru písomne upozornený. Na prijatie upozornenia je potrebný súhlas dvoch tretín všetkých členov príslušného výboru odboru.

 

4. Po zániku miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS sa členovia môžu zaregistrovať v inom miestnom, záujmovom alebo vedeckom odbore MS alebo v ČÚ MS.

 

Článok IV.

Práva a povinnosti členov

 

§ 12

Práva členov

 

l. Člen MS má právo:

 

a) zúčastňovať sa na zhromaždeniach a podujatiach MS;

 

b) voliť po dovŕšení 15 rokov a byť volený po dovŕšení 18 rokov do orgánov MS;

 

c) rozvíjať tvorivú činnosť v rámci programu MS;

 

d) podávať návrhy, žiadosti a sťažnosti orgánom MS;

 

e) využívať domy MS a iné jej zariadenia a vzdelávacie prostriedky;

 

f) mať podiel na členských výhodách stanovených orgánmi MS;

 

g) požiadať DV MS, aby vyslal na voľby predsedu, výboru, predsedu dozorného výboru a dozorného výboru miestneho, resp. záujmového alebo vedeckého odboru MS (pozri článok V.) svojho zástupcu (predsedu alebo člena dozorného výboru MS, vo výnimočnom prípade inú písomne splnomocnenú osobu). Dozorný výbor MS je povinný takejto žiadosti vyhovieť. V takomto prípade sú voľby predsedu a výboru, ak valné zhromaždenie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS nerozhodne inak, tajné;

 

h) ukončiť svoje členstvo v MS.

 

§ 13

Povinnosti členov

 

l. Člen MS je povinný:

 

a) dodržiavať stanovy MS;

 

b) rešpektovať integračné princípy spolunažívania Slovákov na ktorých vznikla MS a sú základným poslaním činnosti MS (nezávislosť, znášanlivosť, nadstraníckosť, nadkonfesionálnosť a nadrezortnosť);

 

c) prispievať k uskutočňovaniu poslania a programu MS a pomáhať v jeho duchu veciam verejným;

 

d) zastávať a verejne obhajovať záujmy MS;

 

e) platiť každoročný členský príspevok vo výške a v termíne, ktorý určí príslušné valné zhromaždenie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS. Pre členov registrovaných priamo v ČÚ MS je výška členského príspevku 100,- Sk ročne. Ak si člen MS neplní povinnosť a neplatí členský príspevok, resp. oneskoruje sa s platbou 30 mesiacov, pozastavuje sa mu členstvo v MS až do okamihu úplného splatenia dlžného členského príspevku. Pozastavenie členstva znamená, že člen dočasne stráca svoje práva formulované v § 12, písm. b, d, f, g stanov, ale jeho členstvo nezaniká. Na pozastavenie členstva ho písomne upozorní výbor príslušného miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru.

 

f) Výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS môže na požiadanie s ohľadom na závažnú prekážku na strane člena odboru rozhodnúť o udelení výnimky z platenia členského príspevku. O udelení výnimky rozhoduje príslušný výbor dvojtretinovou väčšinou všetkých svojich členov.

 

2. Práva a povinnosti kolektívnych členov sa určujú pri ich prjímaní za členov dohodou:

 

a) s výborom miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS;

 

b) s výborom MS (pozri článok III. § 9, bod 1, 2).

 

3. Čestní členovia nie sú povinní platiť členský príspevok.

 

4. Členovia MS s trvalým pobytom mimo územia Slovenskej republiky uplatňujú svoje práva a vykonávajú povinnosti v rozsahu, ktorý určí výbor MS na základe osobitných dohôd (tieto sa vzťahujú aj na činnosť miestnych odborov MS mimo územia Slovenskej republiky).

 

Článok V.

Organizácia

 

§ 14

Organizačné jednotky

 

1. MS je verejnoprávna ustanovizeň hospodáriaca aj s príspevkom zo štátneho rozpočtu; je právnická osoba, vystupuje v právnych vzťahoch vo svojom mene a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov. MS má právo zriaďovať ďalšie právnické osoby a organizačné jednotky bez právnej subjektivity schválené výborom MS, vrátane subjektov, ktoré plnia funkcie zverené štátom, ako aj subjektov vykonávajúcich vlastnú hospodársku činnosť doma i v zahraničí. Zriaďovanie týchto právnických osôb a organizačných jednotiek MS podlieha schváleniu výborom MS.

 

2. MS tvoria: miestne, záujmové a vedecké odbory (ďalej len odbor), Slovenská národná knižnica v MS, Pamätník národnej kultúry, Slovenský literárny ústav, Slovenský historický ústav, Stredisko národnostných vzťahov MS Krajanské múzeum MS, ďalšie špecializované pracoviská, informačné a kultúrne strediská MS v zahraničí, oblastné strediská MS, Sekretariát predsedu a správcu, Finančný útvar, Technicko-prevádzkový útvar, Vydavateľstvo, Členské ústredie, Vedné ústredie a Informačné ústredie.

 

3. Odbor združuje členov MS a spolupracuje pri plnení jej úloh v rámci obcí, spoločenských záujmov a vedných disciplín. Odbor je právnická osoba (jeho právna subjektivita vzniká dňom registrácie v ČÚ MS). Zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku nad 1 milión Sk a zmluvné prevody vlastníctva hnuteľného majetku nad 5 miliónov Sk podliehajú predchádzajúcemu súhlasu výboru MS. Postavenie, pôsobnosť, zloženie, vznik a zánik odboru upravuje § 15 týchto stanov. Prípadné spory medzi odbormi navzájom, resp. vo vnútri odborov, riešia a rozhodujú o nich riadiace orgány MS (§ 19).

 

4. Slovenská národná knižnica v MS (Bibliotéka MS) je právnická osoba. Jej zriaďovaciu listinu vydáva predseda MS po schválení vo výbore MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania. Ako národná knižnica Slovenska a Slovákov plní úlohy, ktoré bližšie vymedzuje zriaďovacia listina a organizačný poriadok Slovenskej národnej knižnice v MS.

 

5. Pamätník národnej kultúry pôsobí ako ústredné pracovisko MS, pracovisko pre archívnu, múzejnú a biografickú dokumentáciu, výskum, ochranu a podporu slovenskej kultúry a literatúry. Je právnická osoba. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva predseda MS po schválení vo výbore MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

6. Slovenský literárny ústav je vedecké pracovisko pre výskum dejín slovenskej literatúry a literárnu vedu. Udržiava pracovné styky s vedeckými inštitúciami, vysokými školami v SR a v zahraničí. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

7. Slovenský historický ústav je ústredným vedeckým pracoviskom MS pre výskum slovenských dejín. V predmetnej výskumnej oblasti pôsobí v rámci MS ako gestor a koordinátor. Udržiava a rozvíja pracovné styky s vedeckými inštitúciami, univerzitami, vysokými školami v SR a v zahraničí. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

8. Krajanské múzeum MS pôsobí ako ústredné pracovisko pre styk a spoluprácu so Slovákmi žijúcimi mimo územia SR na udržiavanie, rozvíjanie ich národnej identity a vzťahov k SR. Jeho činnosť je orientovaná tiež na budovanie dokumentácie, prezentáciu, vedeckovýskumnú činnosť, ako aj edičnú činnosť týkajúcu sa Slovákov žijúcich v zahraničí. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Jeho vedúceho vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

9. Oblastné strediská MS sú odborné pracoviská, ktoré plnia kultúrne, spoločenské a metodické ciele voči širokej verejnosti i voči členskej základni MS na vymedzenom území. Pôsobia ako pracoviská s právnou subjektivitou (domy MS), alebo bez právnej subjektivity (oblastné pracoviská MS). Ich zriaďovacie listiny a organizačné poriadky vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľov domov vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

10. Stredisko národnostných vzťahov MS je organizačná jednotka MS. Pôsobí ako koordinátor výskumu a dokumentácie vzťahov medzi slovenským národom a národnostnými menšinami žijúcimi na území SR. V spolupráci s ostatnými organizačnými jednotkami MS sleduje konania, ktoré sú v rozpore s platným právnym poriadkom štátu a cirkví a znevýhodňujú občanov SR slovenskej národnosti na jazykovo zmiešanom území štátu. Navrhuje riešenia na ich odstránenie. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

11. Informačné a kultúrne strediská MS v zahraničí sú pracoviská MS na informovanie o Slovensku a MS, na propagáciu Slovenska a MS vo svete a na spoluprácu so Slovákmi žijúcimi v zahraničí. Ich zriaďovacie listiny a organizačné poriadky vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľov stredísk vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného a výberového konania, v súlade s platným právnym poriadkom toho-ktorého štátu.

 

12. Členské ústredie MS (ČÚ MS) je koordinačným, organizačným a metodickým ústredím pre činnosti miestnych a záujmových odborov a oblastných stredísk MS na Slovensku a v spolupráci s Krajanským múzeom MS i v zahraničí pre metodickú a stykovú oblasť. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

13. Vedné ústredie MS je organizačným, koordinačným a metodickým ústredím pre výskum, ochranu a podporu slovenskej kultúry a literatúry, pre základný slovakistický výskum, pre výskum života Slovákov žijúcich v zahraničí a vzťahov k nim. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva po schválení vo výbore MS predseda MS. Vedie ho vedecký tajomník MS. (§ 26 ods. 2)

 

14. Informačné ústredie MS je organizačným, koordinačným, výkonným a metodickým ústredím pre mediálnu, informačnú, vzdelávaciu a propagačnú činnosť MS na Slovensku a v zahraničí. Koordinuje aj činnosť informačných a kultúrnych stredísk MS v zahraničí. Pri plnení úloh úzko spolupracuje s matičným vydavateľstvom a Členským ústredím MS. Jeho zriaďovaciu listinu a organizačný poriadok vydáva, po schválení vo výbore MS, predseda MS. Riaditeľa vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania.

 

15. Pridružené subjekty MS sú právnické osoby povahy ziskovej (napr. a. s. Neografia, MF, a. s.) a neziskovej (napr. Nadácia Matice slovenskej), ktorých zakladateľom alebo väčšinovým vlastníkom je MS. Pridružené subjekty nie sú súčasťou štruktúry MS.

 

 

 

§ 15

Miestne, záujmové, vedecké odbory a oblastné články

 

1. Miestne odbory sa zakladajú v obciach, kde je záujem o členstvo v MS s minimálnym počtom 7 záujemcov. Po ustanovujúcom valnom zhromaždení miestny odbor požiada o registráciu v ČÚ MS, ktoré žiadosť posúdi a ak je v súlade so stanovami MS, vykoná jeho registráciu a do siedmich dní od doručenia žiadosti oznámi túto skutočnosť príslušnému odboru. Po získaní výpisu z registračnej knihy môže rozvinúť svoju činnosť. K žiadosti o registráciu sa prikladá zápis o ustanovujúcom valnom zhromaždení. Miestny odbor si vypracuje a svojím valným zhromaždením schváli vlastné stanovy v súlade so Stanovami MS. Do prijatia týchto vlastných stanov platia pre miestny odbor Stanovy MS v primeranej miere a miestny odbor si určí počet členov svojich orgánov, spôsob volieb do orgánov MO MS a vekové limity vyžadované pri voľbách do nich. Miestne odbory MS uskutočňujú valné zhromaždenie raz za tri roky, na ňom volia predsedu odboru, členov výboru odboru, predsedu dozorného výboru a členov dozorného výboru. Každoročne sa uskutočňujú výročné zhromaždenia odborov. Na území jednej administratívno-správnej jednotky (obce, mestských častí hlavného mesta Slovenskej republiky, obvodu mesta Košice – ďalej len sídlo) je jeden miestny odbor. Výnimku povoľuje na základe vyjadrenia príslušného miestneho odboru MS a písomne predloženej žiadosti predsedníctvo MS, a to v týchto prípadoch:

 

– keď je vysoký počet členov MS v sídle,

 

– v sídlach s vysokým počtom obyvateľov,

 

– v sídlach s nadmernou teritoriálnou veľkosťou,

 

– v sídlach s historicky odlišným vývojom jeho jednotlivých častí.

 

Predsedníctvo MS pred rozhodnutím v tejto veci požiada o stanovisko už existujúci miestny odbor MS v konkrétnej administratívno-správnej jednotke.

 

Úlohou miestnych odborov MS je združovať členov a priaznivcov MS a organizačne vytvárať potrebné podmienky na účinné napĺňanie poslania MS v SR i v zahraničí.

 

Miestny odbor MS si na základe rozhodnutia výboru odboru môže zriadiť záujmové kluby a sekcie, ktoré sú jeho súčasťou.

 

2. Záujmový odbor v súlade so svojím poslaním združuje v celoslovenskom rámci členov MS na báze ich špecifických záujmov a organizačne vytvára potrebné podmienky na ich účinnú realizáciu. Po ustanovujúcom valnom zhromaždení záujmový odbor požiada o registráciu v ČÚ MS. K žiadosti o registráciu prikladá zápis z ustanovujúceho valného zhromaždenia a vlastné stanovy (aspoň v zmysle zjednodušených stanov opísaných v odseku 1). Členské ústredie MS žiadosť posúdi a ak je v súlade so stanovami Matice slovenskej, vykoná registráciu a do siedmich dní od doručenia žiadosti oznámi túto skutočnosť príslušnému odboru.

 

3. Vedecký odbor MS v celoslovenskom rámci združuje členov MS z okruhu určitej vednej disciplíny alebo skupiny disciplín. Jeho registráciu má na starosti Vedné ústredie MS. Ak žiadosť o registráciu je v súlade so stanovami MS, vedné ústredie do siedmich dní od doručenia žiadosti vykoná registráciu odboru a túto skutočnosť oznámi príslušnému matičnému subjektu. Vedecký tajomník koordinuje prácu vedeckých odborov v MS.

 

4. Odbor mladých matičiarov je záujmovým odborom pre mládežnícke hnutie v MS. Má celoslovenskú pôsobnosť. Súčasne však jeho členovia môžu vytvárať miestne kluby Odboru mladých matičiarov, ktoré, po registrácii v ČÚ MS, môžu nadobudnúť rovnaké postavenie ako miestne odbory MS. Registráciu Členské ústredie MS vykoná za rovnakých podmienok ako v prípade registrácie miestnych odborov.

 

Pre miestny klub Odboru mladých matičiarov s plnou právnou subjektivitou je určujúce, že:

 

a) môže vzniknúť, ak je na území sídla aspoň 7 členov Odboru mladých matičiarov, ktorí na ustanovujúcom valnom zhromaždení vyjadria svoju vôľu založiť takýto klub;

 

b) valné zhromaždenie miestneho klubu Odboru mladých matičiarov s právnou subjektivitou môže kedykoľvek rozhodnúť o zmene postavenia na autonómnu súčasť príslušného miestneho odboru MS (bez právnej subjektivity);

 

c) miestne kluby Odboru mladých matičiarov, bez ohľadu na zvolenú právnu formu svojho postavenia, spolupracujú s miestnymi odbormi MS.

 

5. Orgánmi miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru sú:

 

a) valné zhromaždenie miestneho, záujmového a vedeckého odboru;

 

b) výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru;

 

c) predseda výboru miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru;

 

d) dozorný výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru;

 

e) predseda dozorného výboru miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru.

 

6. a) Práva a povinnosti členov, pôsobnosť a spôsob ustanovenia orgánov, zásady hospodárenia s majetkom a ďalšie podrobnosti o organizácii a činnosti záujmového alebo vedeckého odboru upravujú ich stanovy na základe Stanov MS. Stanovy záujmového alebo vedeckého odboru schvaľuje valné zhromaždenie záujmového alebo vedeckého odboru MS a potvrdzuje ČÚ MS.

 

b) V prípade zániku miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS sa jeho čistý majetok stáva majetkom MS.

 

7. Mimoriadne valné zhromaždenie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru zvolá, po prerokovaní vo výbore MS, predseda MS, ak:

 

– výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru je nefunkčný (najmä ak počet jeho členov klesol pod polovicu počtu určeného stanovami odboru);

 

– dozorný výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru je nefunkčný (najmä ak počet jeho členov klesol pod polovicu počtu určeného stanovami odboru);

 

– výbor miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru nezvolal do 60 dní valné zhromaždenie odboru, ak o to požiadala aspoň jedna tretina členov, alebo aspoň 40 členov príslušného odboru (rátajú sa z počtu členov odboru registrovaných v ČÚ MS).

 

Riadne valné zhromaždenie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru zvolá, po prerokovaní vo výbore MS, predseda MS, ak od posledného valného zhromaždenia odboru uplynulo najmenej 42 mesiacov. Prípravu mimoriadneho i riadneho valného zhromaždenia zabezpečuje a koordinuje ČÚ MS za úzkej súčinnosti s výborom, resp. prípravným výborom príslušného MO MS.

 

8. a) Okresné (oblastné) rady MS sú základnými okresnými (oblastnými) článkami MS. Právo vytvárať tieto rady majú miestne odbory MS v záujme užšej koordinácie svojej činnosti. Vznikajú tam, kde je v okrese (oblasti) aspoň 5 miestnych odborov MS a väčšina súhlasí s ich zriadením.

 

b) Členmi okresných (oblastných) rád MS sú predsedovia miestnych odborov MS príslušného okresu (oblasti), prípadne ich delegovaní zástupcovia. Okresná (oblastná) rada si zvolí svojho predsedu a tajomníka (prípadne ďalších činovníkov).

 

c) Na činnosť okresnej (oblastnej) rady MS v rámci možností finančne prispievajú príslušné oblastné strediská MS. Tieto vytvárajú v mieste svojho pôsobenia potrebné priestorové a iné materiálno-technické podmienky pre činnosť okresných (oblastných) rád MS.

 

d) Okresná rada MS sa vo svojej činnosti riadi osobitným štatútom, ktorý pre jej pôsobenie vydáva predseda MS.

 

9. a) Krajské rady MS sú krajskými článkami MS, ktoré zriaďuje MS v rámci samosprávnych krajov. Predsedu a členov volia krajské snemy MS na obdobie 3 rokov tak, aby v nich boli zastúpené všetky okresy kraja.

 

b) Krajská rada MS sa vo svojej činnosti riadi osobitným štatútom vydaným pre jej pôsobenie predsedom MS.

 

c) Činnosť krajskej rady spravidla organizačne a finančne zabezpečuje príslušné oblastné stredisko MS pôsobiace v sídle samosprávneho kraja.

 

d) Predsedovia krajských rád MS tvoria poradný orgán predsedu MS pre zabezpečovanie poslania a úloh programu MS. Predsedov KR MS zvoláva predseda MS najmenej dvakrát ročne.

 

e) Krajská rada zvoláva krajský snem MS a zhromaždenie MS spravidla v kalendárnom roku po riadnom valnom zhromaždení MS. Krajský snem organiačne zabezpečuje matičné pracovisko so sídlom v príslušnom samosprávnom kraji v spolupráci s krajskou radou.

 

§ 16

Oblastné strediská

 

1. Oblastné strediská MS (domy MS a oblastné pracoviská MS) sú odbornými pracoviskami MS, ktoré plnia kultúrne, spoločenské a metodické ciele voči členskej základni MS i voči širokej verejnosti na vymedzenom území. V rozsahu určenom výborom MS môže plniť každý dom MS aj funkciu metodického strediska pre všetky miestne a záujmové odbory a domy MS na celom Slovensku. Domy MS sú právnickými osobami. O zriadení a zrušení domu MS rozhoduje výbor MS. Oblastné pracoviská nie sú právnickými osobami, sú dislokovanými útvarmi ČÚ MS alebo domov MS. Na čele domu MS je riaditeľ, na čele oblastného pracoviska MS je vedúci.

 

2. Územnú pôsobnosť, zásady hospodárenia s majetkom, pracovno-právne vzťahy, náplň práce a ostatné potrebné náležitosti upravuje zriaďovacia listina a organizačný poriadok, ktoré schvaľuje výbor MS a vydáva predseda MS.

 

3. Oblastné strediská MS v spolupráci s príslušnými miestnymi odbormi MS a Strediskom národnostných vzťahov MS, najmä na jazykovo zmiešanom území SR, sledujú dodržiavanie platného právneho poriadku štátu so zreteľom na upevňovanie slovenskej štátnosti, používanie štátnej symboliky a štátneho jazyka. Zameriavajú sa na ochranu a rozvoj slovenskej kultúry a slovenského duchovného života.

 

4. Dom MS ako právnická osoba môže vykonávať, v súlade so zákonom 68/97 Z.z. o MS, aj podnikateľskú činnosť. Výnosy z podnikateľskej činnosti používa na plnenie svojich úloh.

 

§ 17

Členské ústredie

 

1. Členské ústredie je koordinačným, organizačným a metodickým pracoviskom pre činnosť miestnych a záujmových odborov a oblastných stredísk. Zabezpečuje úlohy spojené so zakladaním odborov. Svojím pôsobením aktivizuje činnosť členskej základne MS a na túto kultúrnu aktivizáciu využíva výsledky práce matičných ustanovizní a naopak, pomáha týmto ustanovizniam pri plnení ich úloh. Na čele ČÚ MS je riaditeľ.

 

2. Členské ústredie:

 

a) vyvíja základnú starostlivosť pri zakladaní miestnych a záujmových odborov MS a miestnych klubov, Odboru mladých matičiarov, doma i v zahraničí. Je pracoviskom prvého kontaktu, ktoré koordinuje proces vzniku týchto matičných subjektov, aktualizuje ich kontaktné adresy a telekomunikačné spojenia;

 

b) registruje a eviduje miestne a záujmové odbory MS a miestne kluby Odboru mladých matičiarov doma i v zahraničí, eviduje domy a oblastné pracoviská Matice slovenskej i individuálnych členov MS doma i v zahraničí. Každoročne vyhodnocuje činnosť domov a oblastných pracovísk MS a komplexnú správu predkladá raz ročne výboru MS na schválenie;

 

c) usmerňuje, organizuje, koordinuje a podnecuje činnosť členskej základne MS, vedie ju k aktívnej účasti na rozvoji národného života a kultúry doma a k šíreniu i zveľaďovaniu slovenskej kultúry v zahraničí;

 

d) poskytuje odborno-metodickú a organizačnú pomoc miestnym a záujmovým odborom a domom MS, v prípadoch uvedených v § 14 odsek 6 organizačne sa podieľa aj na valnom zhromaždení matičných subjektov;

 

e) v súčinnosti s ustanovizňami MS a inštitúciami, ktoré sa hlásia k programu Matice slovenskej ako jej kolektívni členovia alebo inak sa zúčastňujú na činnosti MS, popularizuje, sprostredkúva a využíva výsledky ich práce v odborno-poradenskej činnosti a podnecuje rozvoj ich spolupráce s miestnymi, záujmovými a vedeckými odbormi, domami i oblastnými pracoviskami MS;

 

f) v súčinnosti s Vedným ústredím MS spolupracuje s vedeckými odbormi a podnecuje ich k spolupráci s organizáciami a združeniami pôsobiacimi na rozvoj miestnej kultúry, so školami, cirkvami a inými inštitúciami;

 

g) v súčinnosti s Vedným ústredím a prostredníctvom expertných skupín zabezpečuje posudzovanie a riešenie národných, kultúrnych, ekonomických, sociálnych, ekologických a iných aktuálnych otázok. Navrhuje orgánom MS ich riešenie;

 

h) úzko spolupracuje s Vedným ústredím MS, ktoré plní podobné úlohy k vedeckým odborom MS ako ČÚ MS k miestnym a záujmovým odborom MS;

 

ch) v súčinnosti s miestnymi, záujmovými a vedeckými odbormi i oblastnými strediskami usporadúva kultúrne podujatia. Miestnym odborom metodicky pomáha organizovť podujatia a akcie, ktoré sú v súlade s celkovým zameraním matičnej činnosti;

 

i) podnecuje podnikateľské aktivity v miestnych, záujmových a vedeckých odboroch i v domoch MS a poskytuje im metodickú pomoc;

 

j) zvýšenú pozornosť vo svojej činnosti venuje aktuálnym potrebám na jazykovo zmiešaných územiach SR, iniciatívne spolupracuje s oblastnými strediskami ako aj so Strediskom národnostných vzťahov MS;

 

k) na základe rozhodnutí výboru MS organizačne a technicky zabezpečuje prípravu VZ MS a Snemu MS.

 

§ 18

Tlačové a informačné orgány

 

1. Tlačovými a informačnými orgánmi MS sú Slovenské národné noviny, Slovenské pohľady, Slovensko a Informačné ústredie MS.

 

2. Šéfredaktorov a riaditeľa tlačových a informačných orgánov menuje a odvoláva predseda a správca MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania po prerokovaní v predsedníctve MS.

 

Článok VI.

Orgány

 

§ 19

Riadenie a kontrola

 

Orgánmi MS sú:

 

a) valné zhromaždenie MS;

 

b) výbor MS;

 

c) predseda MS;

 

d) dozorný výbor MS;

 

e) predseda dozorného výboru MS;

 

f) predsedníctvo MS;

 

g) správca MS.

 

§ 20

Valné zhromaždenie

 

1. Valné zhromaždenie je najvyšším orgánom MS.

 

2. Valné zhromaždenie tvoria:

 

a) delegáti valného zhromaždenia (delegátom môže byť len člen MS):

 

– delegáti členskej základne MS – miestnych, záujmových a vedeckých odborov (počet a spôsob výberu určí volebný poriadok, ktorý schváli výbor MS),

 

– delegáti ustanovizní MS (počet a spôsob výberu určí volebný poriadok, ktorý schváli výbor MS),

 

– delegáti – členovia výboru MS,

 

– delegáti – volení členovia dozorného výboru MS;

 

b) zástupcovia krajských rád MS v počte určenom výborom MS;

 

c) zástupcovia pridružených subjektov MS a kolektívnych členov MS v prípade, že sú v tomto zmysle uzavreté osobitné dohody.

 

3. Hostia valného zhromaždenia (o výbere hostí rozhoduje predsedníctvo MS).

 

4. Každý delegát má jeden hlas. Menovaní členovia dozorného výboru MS, zástupcovia krajských rád, kolektívnych členov, pridružených subjektov a hostia valného zhromaždenia nemajú hlasovacie právo, môžu však vystupovať v diskusii.

 

5. Valné zhromaždenie zvoláva výbor MS raz za tri roky. Na žiadosť najmenej jednej tretiny členov MS alebo jednej tretiny miestnych, záujmových a vedeckých odborov je výbor MS povinný zvolať do 60 dní mimoriadne valné zhromaždenie MS.

 

6. Valné zhromaždenie je spôsobilé právoplatne sa uznášať,

 

a) ak bolo jeho zvolanie oznámené aspoň 20 dní vopred v tlačovom orgáne MS alebo v dennej tlači a delegátom valného zhromaždenia boli najneskôr 5 dní vopred doručené materiály, ktoré budú na valnom zhromaždení predložené na schválenie;

 

b) ak je prítomná nadpolovičná väčšina delegátov; v prípade výnimočných okolností môže výbor MS určiť nižšie kvórum (čo sa uvedie v zápise z valného zhromaždenia).

 

7. Na právoplatné uznesenie valného zhromaždenia je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných delegátov.

 

8. Valné zhromaždenie riadi predseda MS alebo ním poverený člen pracovného predsedníctva.

 

9. O uzneseniach valného zhromaždenia sa vyhotoví zápis, ktorý dostanú všetci prítomní delegáti. Uznesenie valného zhromaždenia musí byť zverejnené v tlačových orgánoch MS do 30 dní.

 

10. Do pôsobnosti valného zhromaždenia MS patrí:

 

a) voliť a odvolávať v priamych a tajných voľbách predsedu MS, členov výboru MS, predsedu dozorného výboru MS a členov dozorného výboru MS;

 

b) schvaľovať a meniť stanovy MS;

 

c) schvaľovať program činnosti MS na viacročné obdobie;

 

d) schvaľovať správu o činnosti MS, správu dozorného výboru MS, prerokúvať zásadné otázky zamerania a činnosti MS a závažné opatrenia v oblasti národnej kultúry a národného života vôbec;

 

e) schvaľovať Štatút DV MS;

 

f) rozhodovať o návrhoch výboru MS, odvolaniach proti rozhodnutiu výboru MS a schvaľovať rezolúcie;

 

g) schvaľovať a vyhlásiť čestných členov MS;

 

h) rozhodovať o odvolaniach proti rozhodnutiu DV MS (§ 23 odsek 7);

 

ch) schvaľovať zásady hospodárenia, tvorby a čerpania rozpočtu MS;

 

i) rozhodovať o zániku MS a likvidácii jej majetku;

 

j) delegovať v časovom i obsahovom zmysle presne vymedzenú časť svojich kompetencií na snem MS, ktorý zvoláva výbor MS najmenej raz ročne; na sneme sa zúčastňujú predsedovia alebo zástupcovia miestnych, záujmových a vedeckých odborov MS a zástupcovia ustanovizní MS podľa kľúča určeného predsedníctvom MS.

 

§ 21

Výbor

 

1. Výbor je najvyšším výkonným orgánom MS. Funkčné obdobie výboru je trojročné.

 

2. Výbor má 39 členov a 15 náhradníkov volených valným zhromaždením.

 

3. Člen výboru môže kedykoľvek požiadať o preradenie medzi náhradníkov. Ak sa člen výboru nezúčastní na štyroch zasadaniach výboru za sebou, preraďuje sa automaticky medzi náhradníkov (preradenému členovi sa priznáva poradie za posledným zvoleným náhradníkom).

 

4. Výbor MS zvoláva predseda MS podľa potreby, najmenej však štyri razy do roka alebo ak o to požiada najmenej jedna tretina členov výboru. Prvé zasadanie zvoleného výboru MS sa musí uskutočniť do 30 dní od jeho zvolenia.

 

5. Na právoplatné uznesenie výboru je potrebná účasť nadpolovičnej väčšiny členov výboru a súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov.

 

6. Do pôsobnosti výboru Matice slovenskej patrí najmä:

 

a) zvolávať valné zhromaždenie a snem MS, navrhovať jeho rokovací poriadok, pripravovať rokovanie valného zhromaždenia, vykonávať a zabezpečovať plnenie jeho uznesení;

 

b) určovať volebný poriadok do orgánov MS v súlade so stanovami MS;

 

c) rozhodovať o zriadení alebo o založení organizačnej zložky, pracoviska MS, ako aj o ich zrušení;

 

d) rozhodovať o založení alebo zriadení právnických osôb, ktorých jediným alebo väčšinovým zakladateľom alebo zriaďovateľom je MS, ako aj o ich zrušení. Schvaľovať účasť MS pri zakladaní obchodných alebo podnikateľských spoločností (§ 6 ods. 5 zák. č. 68/97 o MS);

 

e) na návrh predsedu MS voliť a odvolávať členov predsedníctva vrátane podpredsedov a hodnotiť činnosť predsedníctva MS;

 

f) prerokúvať návrh predsedu MS na vymenovanie a odvolanie správcu MS a prijať príslušné odporúčanie;

 

g) schvaľovať zriaďovacie listiny a organizačné poriadky ustanovizní MS a ich zmeny;

 

h) zriaďovať pomocné iniciatívne a koordinačné orgány z členov MS;

 

i) zriaďovať na vykonávanie uznesení odborné komisie a expertné skupiny;

 

j) navrhovať valnému zhromaždeniu alebo snemu MS čestných členov MS;

 

k) schvaľovať zásadné opatrenia týkajúce sa činnosti MS ako celku a osobitne členskej základne, koordinovať jej činnosť;

 

l) navrhovať zásady kultúrnej politiky a stratégie práce MS, predkladať v ich intenciách návrhy legislatívnych opatrení vláde SR a NR SR, organizovať podporu miestnym, záujmovým a vedeckým odborom pri presadzovaní stanovísk MS v riešení závažných otázok národnej kultúry a národného života;

 

m) sledovať a rozvíjať spoluprácu s organizáciami Slovákov v zahraničí a aktívne podporovať také činnosti, ktoré vedú k upevňovaniu pocitu ich príslušnosti k Slovensku;

 

n) prerokúvať a schvaľovať správu o hospodárení a rozpočet MS podľa zásad schválených valným zhromaždením;

 

o) rozhodovať o odvolaniach proti rozhodnutiu predsedníctva MS;

 

p) v prípade úmrtia, odstúpenia alebo preradenia (podľa ods. 3 tohto paragrafu) členov výboru doplňovať výbor z radov zvolených náhradníkov, spravidla v poradí podľa počtu hlasov získaných na valnom zhromaždení MS; r) zaoberať sa kritikou do vnútra MS;

 

s) v prípade potreby podávať výklad týchto stanov.

 

7. O uzneseniach výboru sa vyhotovujú do 14 dní zápisnice podpísané predsedajúcim, overovateľom a zapisovateľom, ktoré dostanú všetci členovia výboru a predseda dozorného výboru MS.

 

8. Na rokovania výboru k určeným bodom môžu byť prizývaní vedúci pracovníci MS a podľa potreby odborníci alebo riešitelia adekvátnych úloh z radov pracovníkov a členov MS.

 

9. Výbor má právo zastaviť činnosť miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru a rozpustiť ho,

 

a) keď porušuje stanovy MS a nesplnil organizačnú povinnosť odstrániť porušovanie stanov MS v lehote určenej výborom MS;

 

b) keď poškodzuje dobré meno MS a jej záujmy. Rozhodnutie výboru má konečnú platnosť. Výbor začne posudzovať konanie miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS podľa bodu a) alebo b) tohto odseku z vlastnej iniciatívy, na písomný návrh DV MS alebo vždy, keď ho o to písomne požiadajú aspoň traja členovia MS. Proti rozhodnutiu výboru MS sa možno odvolať na najbližšie VZ MS.

 

10. Výbor MS prerokúva účasť zástupcov MS v právnych subjektoch, v ktorých má MS akýkoľvek vlastnícky alebo finančný podiel. Ich činnosť a výsledky, najmenej raz ročne, hodnotí výbor MS, o čom podajú písomnú správu zástupcovia MS v týchto subjektoch.

 

§ 22

Predseda

 

1. Predseda je najvyšším predstaviteľom MS; je súčasne aj predsedom výboru MS a reprezentuje MS navonok. Je štatutárnym orgánom MS.

 

2. Predsedu volí valné zhromaždenie MS na 3 roky. Pracovný pomer predsedu MS vzniká voľbou v zmysle platného právneho poriadku SR. Funkčné obdobie novozvoleného predsedu MS sa začína od prevzatia predsedníckej agendy, najskôr však 30 dní od vyhlásenia výsledkov volieb. V neprítomnosti ho zastupuje prvý podpredseda, ktorý zároveň preberá právomoci predsedu aj v prípade jeho úmrtia alebo odstúpenia až do riadneho zvolenia nového predsedu. Ak predseda alebo prvý podpredseda počas funkčného obdobia z akéhokoľvek dôvodu nebudú môcť vykonávať svoju funkciu, preberá právomoci predsedu druhý podpredseda a ak ani ten nebude môcťvykonávať túto funkciu, výbor poverí právomocami predsedu MS jedného zo svojich členov až do zvolenia predsedu.

 

3. Do pôsobnosti predsedu patrí najmä:

 

a) riadiť a koordinovať celkovú činnosť MS;

 

b) viesť rokovania valného zhromaždenia MS;

 

c) zvolávať a viesť rokovania výboru a predsedníctva MS;

 

d) zabezpečovať plnenie uznesení valného zhromaždenia a výboru MS a podpisovať všetky písomnosti valného zhromaždenia, výboru MS a predsedníctva MS;

 

e) sústavne hodnotiť činnosť MS, osobitne jej členskej základne a krajských rád, a vyžadovať od správcu informácie a materiály o činnosti ustanovizní a nevyhnutné podklady od ďalších kompetentných vedúcich o činnosti a hospodárení pridružených subjektov MS, potrebné pre riadenie MS, pre prácu výboru, predsedníctva a valného zhromaždenia;

 

f) chrániť demokratické tradície MS, slobodu prejavu, úctu k hodnotám národného dedičstva a humanitné i demokratické princípy vôbec;

 

g) reprezentovať MS navonok a vystupovať v jej mene;

 

h) menovať a odvolávať riaditeľov ustanovizní a pracovísk MS;

 

i) kontrolovať a v zásadných otázkach riadiť činnosť ČÚ MS;

 

j) zvolať riadne valné zhromaždenie odborov MS, ak v rozpore so stanovami MS nezvolá VZ jej kompetentný orgán;

 

k) zvolať mimoriadne valné zhromaždenie odborov MS, ak sa jej výbor alebo dozorný výbor stane nefunkčný.

 

4. Na výkon svojej funkcie si predseda zriaďuje sekretariát, ktorý je súčasťou sekretariátu predsedu a správcu MS. Rozsah úloh a činností bližšie vymedzuje zriaďovacia listina a organizačný poriadok sekretariátu, ktorý po schválení vo výbore MS vydáva predseda MS.

 

§ 23

Dozorný výbor

 

1. Dozorný výbor MS (ďalej len “DV MS”) je najvyšším kontrolným orgánom MS. Funkčné obdobie dozorného výboru je trojročné a končí sa zvolením nového DV MS. Za svoju činnosť zodpovedá valnému zhromaždeniu MS.

 

2. DV MS má 10 členov (vrátane predsedu), z nich 7 členov volí a odvoláva valné zhromaždenie MS a 3 členov (podľa § 5 ods. 5 zák. č. 68/97 Z.z. o MS) vymenúva a odvoláva minister kultúry SR. Valné zhromaždenie MS volí 5 náhradníkov. Funkčné obdobie všetkých členov dozorného výboru je rovnaké.

 

3. DV MS v súlade so zákonom o MS a stanovami MS rieši prípadné spory v odboroch, medzi odbormi (miestnymi, záujmovými alebo vedeckými), resp. medzi odbormi a pracoviskami MS a prijíma príslušné rozhodnutia v lehote do 60 dní od zistenia skutkového stavu. DV MS môže o súčinnosť požiadať aj výbor alebo predsedníctvo MS, najmä vo zvlášť závažných sporoch, v ktorých pripadá do úvahy aj krajné riešenie podľa § 21 ods. 9 stanov, ale tiež aj odborníkov, ktorí sú v pracovnom pomere s MS, resp. aj adekvátnych odborníkov mimo MS. Ak je to vhodné a potrebné, zapája do procesu prípravy svojich rozhodnutí aj oblastné články MS (pozri § 15, odseky 7 a 8). DV MS vybavuje aj sťažnosti členov MS na členov Výboru MS a DV MS.

 

4. DV MS vypracúva a schvaľuje vlastné rámcové zameranie činnosti na funkčné obdobie i na každý kalendárny rok. Pri jeho zostavovaní a pri výkone činnosti prihliada na prípadné žiadosti alebo požiadavky riadiacich orgánov MS alebo ostatných organizačných jednotiek MS.

 

5. DV MS má právo vykonávať kontrolu v ktorejkoľvek organizačnej jednotke MS (pozri § 14 odsek 2 týchto stanov) bez ohľadu na to, či má, alebo nemá právnu subjektivitu. V prípade, že vykoná kontrolu v miestnom, záujmovom alebo vedeckom odbore MS, vyžiada si stanovisko dozorného výboru príslušného odboru, ktoré sa musí predložiť do 30 dní.

 

6. Do pôsobnosti DV MS patrí najmä:

 

a) dozerať na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych noriem platných v SR, s osobitným zreteľom na zákon o MS, Stanov MS, ostatných vnútromatičných právnych noriem, vykonávanie uznesení valného zhromaždenia MS, kontrolovať plnenie úloh zverených jej štátom a nakladanie so štátnym príspevkom MS;

 

b) dozerať na činnosť a hospodárenie MS, upozorňovať výbor MS na zistené nedostatky, navrhovať ich riešenie a informovať o zistenom stave valné zhromaždenie MS;

 

c) rozhodovať o odvolaniach proti rozhodnutiu výboru miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru, resp. proti rozhodnutiu dozorného výboru miestneho, záujmového a vedeckého odboru MS v lehote do 60 dní od zistenia skutkového stavu;

 

d) vyžiadať si od delegovaných zástupcov MS v subjektoch, v ktorých má MS akýkoľvek vlastnícky alebo finančný podiel, ročnú správu o hospodárení a o jej výsledkoch informovať výbor MS;

 

e) predkladať na VZ MS správu o činnosti DV MS.

 

7. DV MS môže zastaviť výkon určitého uznesenia miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru MS na návrh predsedníctva či výboru MS alebo na písomný návrh aspoň 5 členov príslušného odboru MS. Proti rozhodnutiu dozorného výboru sa možno odvolať na valné zhromaždenie alebo snem MS.

 

8. O uzneseniach DV MS v zmysle rokovacieho poriadku do 14 dní vyhotovuje zápisnice podpísané predsedom, resp. predsedajúcim, overovateľom a zapisovateľom, ktoré dostanú všetci členovia dozorného výboru MS. Výpisy zo zápisníc dostanú aj členovia a subjekty MS, ktorých sa uznesenia priamo dotýkajú.

 

9. Členovia a náhradníci dozorného výboru, zvolení na valnom zhromaždení MS, nemôžu byť po svojom zvolení vedúcimi pracovníkmi v štruktúrach MS (správca, podpredsedovia, tajomníci a riaditelia pracovísk MS s právnou subjektivitou). Podrobnosti upraví volebný poriadok MS.

 

§ 24

Predseda dozorného výboru

 

1. Na čele DV MS je predseda, ktorého volí valné zhromaždenie MS na 3 roky. Pracovný pomer vzniká voľbou v zmysle platného právneho poriadku SR. Predseda DV MS nemôže byť v žiadnej inej funkcii v rámci štruktúr MS.

 

2. Predseda vedie rokovanie DV MS v zmysle platného Štatútu a rokovacieho poriadku. Zvoláva ho podľa potreby, najmenej však raz za 3 mesiace, príp. na základe požiadaviek 1/3 členov príslušného odboru MS, resp. subjektov MS. Predseda alebo ním poverený člen DV MS má právo zúčastňovať sa na zasadnutiach výboru a predsedníctva MS s poradným hlasom. O záveroch, ktoré sa dotýkajú DV MS, informuje jeho členov na najbližšom zasadnutí DV MS.

 

3. V neprítomnosti predsedu DV MS zastupuje podpredseda DV MS, ktorého volí DV MS v tajných voľbách. Právomoci predsedu preberá aj v prípade jeho úmrtia alebo odstúpenia až do riadneho zvolenia nového predsedu DV MS. Ak ani ten nebude môcť vykonávať funkciu predsedu DV MS, poverí právomocami predsedu DV MS dozorný výbor jedného zo svojich členov až do ukončenia príslušného funkčného obdobia.

 

4. Rozsah úloh a činnosti bližšie vymedzuje Štatút DV MS, ktorý schvaľuje VZ MS, resp. Snem MS, a rokovací poriadok, ktorý po schválení v DV MS vydáva predseda DV MS.

 

§ 25

Predsedníctvo

 

1. Predsedníctvo MS je orgánom, ktorý si výbor MS zriaďuje na operatívne plnenie všetkých svojich úloh.

 

2. Predsedníctvo tvoria: predseda, prvý podpredseda, podpredseda, ex offo správca MS a traja členovia výboru MS.

 

3. Podpredsedovia sú spravidla v pracovnom pomere s MS.

 

4. Predsedníctvo zvoláva predseda a schádza sa spravidla raz za mesiac. Na právoplatné uznesenie predsedníctva je potrebná účasť piatich členov a súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov predsedníctva. Na zasadnutí predsedníctva sa okrem jeho členov zúčastňujú aj predseda alebo ním poverený člen dozorného výboru MS, jeden z tajomníkov MS a podľa potreby aj riaditeľ ČÚ MS.

 

5. Do pôsobnosti predsedníctva patria v zásade úlohy, ktorých riešenie je v kompetencii výboru a ktoré výbor deleguje na predsedníctvo.

 

6. O uzneseniach predsedníctva sa vyhotovujú zápisnice, ktoré dostanú všetci členovia výboru a predseda dozorného výboru MS.

 

§ 26

Správca, podpredsedovia, vedecký tajomník, tajomníci

a ďalší vedúci pracovníci Matice slovenskej

 

1. Správca MS zastupuje predsedu MS v riadení a koordinovaní činnosti ustanovizní MS vykonávajúcich úlohy zverené MS štátom (§ 3 ods. 1 Zákona o MS) a spoločných pracovísk MS (§ 4 ods. 1 písm. c) Zákona o MS). Správca MS je povinný predkladať výboru MS správu o činnosti a hospodárení MS v predchádzajúcom rozpočtovom roku a návrh rozpočtu s komentárom na bežný rok spravidla v prvom štvrťroku každého roka. Menuje a odvoláva ho predseda MS po prerokovaní vo výbore MS. Na výkon svojej funkcie si správca zriaďuje sekretariát, ktorý je súčasťou spoločného sekretariátu predsedu a správcu MS.

 

2. Podpredsedovia MS zastupujú predsedu MS na základe poverenia počas jeho funkčného obdobia v presne určených a vymedzených vzťahoch. Podpredsedov volí a odvoláva výbor MS na základe návrhu predsedu MS.

 

Jeden z podpredsedov spravidla riadi, koordinuje a usmerňuje činnosť členskej základne MS najmä prostredníctvom ČÚ MS, domov a oblastných pracovísk MS.

 

Druhý z podpredsedov riadi, koordinuje a usmerňuje spoluprácu MS so slovenským zahraničím a zúčastňuje sa na matičnej práci na jazykovo zmiešanom území Slovenskej republiky.

 

3. Vedecký tajomník vedie Vedné ústredie MS, koordinuje výskum v MS a zodpovedá aj za Grantovú agentúru MS pri Vednom ústredí MS. Grantová agentúra MS je oprávnená prideľovať prostriedky MS na projekty zodpovedajúce poslaniu MS, pričom uprednostňuje matičné subjekty. Vedecký tajomník je zástupcom správcu MS. Menuje a odvoláva ho predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania na návrh správcu MS. Ak vedecký tajomník nie je voleným členom výboru a predsedníctva MS, je podľa potreby na ich rokovania prizývaný.

 

4. Tajomníci na základe splnomocnenia zastupujú predsedu MS vo vymedzenej sfére činnosti. Aktuálne vstupujú do priamych rokovaní s organizáciami, orgánmi štátnej správy a orgánmi územnej samosprávy, s ktorými MS spolupracuje v súlade s § 6 stanov, ako aj s občanmi. Vecne pripravujú rokovania predsedu MS v koordinácii s inými pracoviskami, podieľajú sa na príprave valného zhromaždenia, snemu, zabezpečujú prípravu zasadnutí výboru, predsedníctva a prezídia MS a zodpovedajú za vedenie ich agendy. Do funkcií ich vymenúva a odvoláva predseda MS.

 

5. Riaditelia sú najvyššími predstaviteľmi jednotlivých pracovísk MS. Do funkcií ich vymenúva a odvoláva predseda MS na základe výsledkov konkurzného alebo výberového konania. Pôsobnosť jednotlivých ustanovizní vymedzujú zriaďovacie listiny a organizačné poriadky.

 

§ 27

Poradné orgány

 

1. Predseda, správca, podpredsedovia, vedecký tajomník, riaditelia ustanovizní, riaditelia a šéfredaktori tlačových a informačných orgánov MS si na riešenie osobitných otázok výkonu svojich funkcií zriaďujú poradné orgány.

 

2. Poradnými orgánmi sú:

 

– Prezídium ako poradný orgán predsedu MS;

 

– Grémium predsedov krajských rád ako poradný orgán predsedu MS (poyri § 15 ods. 9 písm. d);

 

– Vedecká rada ako odborné grémium, ktoré posudzuje koncepciu výskumu, ročné plány, projekty a hodnotí výsledky výskumu;

 

– Rada Slovákov žijúcich v zahraničí ako poradný orgán predsedu a správcu MS;

 

– Finančná rada MS ako poradný orgán predsedu a správcu MS.

 

Článok VII.

 

§ 28

Konanie v mene Matice slovenskej ako celku

 

Predseda a správca MS konajú spoločne:

 

a) pri nadväzovaní a rozvíjaní vzťahov so zahraničím;

 

b) vo veciach týkajúcich sa MS, ak je to styk s prezidentom SR, NR SR a vládou SR;

 

c) pri príprave, rozhodovaní a rokovaniach o rozpočte MS;

 

d) pri rozhodovaní o zásadných otázkach týkajúcich sa činnosti Slovenských národných novín, Slovenských pohľadov, Slovenska a Informačného ústredia MS.

 

Článok VIII.

Hospodárenie

 

§ 29

Hospodárenie a financovanie

 

1. MS hospodári

 

a) s vlastným majetkom,

 

b) s majetkom štátu.

 

2. Vlastný majetok predstavujú peniaze, cenné papiere, iné hnuteľné a nehnuteľné veci, ako aj iné majetkové práva a peniazmi oceniteľné hodnoty, ktoré svojou povahou slúžia na plnenie úloh MS.

 

3. Na nakladanie s majetkom štátu, ktorý spravuje MS, sa vzťahuje osobitný zákon.

 

4. Na plnenie úloh Matice slovenskej sa poskytujú MS dotácie a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu SR. S týmito dotáciami hospodári MS podľa zákona o rozpočtových pravidlách.

 

5. MS môže s vlastným majetkom vykonávať podnikateľskú činnosť.

 

6. Prijaté výnosy z každej podnikateľskej činnosti sú súčasťou účtovníctva MS. Použitie plánovanej výšky výnosov z podnikateľských činností je súčasťou rozpočtu MS. O využívaní nadplánovaných výnosov rozhoduje výbor MS. Správy o použití týchto výnosov kontroluje DV MS.

 

7. Na zabezpečenie plnenia úloh a cieľov môže MS získavať potrebné finančné prostriedky z darov, sponzorských príspevkov, zbierok, z reklamnej činnosti, z prenájmu reklamnej plochy, grantov a takých činností, ktoré prinášajú zisk pre MS, miestny, záujmový alebo vedecký odbor MS.

 

§ 30

Finančné vzťahy

 

1. Na podporu členského hnutia MS sa zriadil osobitný fond “Koruna Matici” vedený na samostatnom bankovom účte MS. Tvorí sa z darov, dotácií, ako aj z členských príspevkov. O použití výnosov fondu rozhoduje výbor MS; hospodárenie kontroluje a správu o tom valnému zhromaždeniu predkladá DV MS.

 

2. Na rozvoj MS, na podporu členského hnutia a plnenia poslania MS slúži aj bankový účet vedený v sídle MS v Martine. O použití prostriedkov z účtu rozhoduje predseda a predsedníctvo MS. Hospodárenie kontroluje a správu o tom valnému zhromaždeniu MS predkladá DV MS.

 

3. Hospodárenie miestnych, záujmových alebo vedeckých odborov sa riadi vždy príslušnými všeobecne platnými právnymi normami hospodárenia. Finančné prostriedky na činnosť získava miestny, záujmový alebo vedecký odbor z členských príspevkov, grantov, finančných príspevkov pridelených v rámci Konkurzu MS na projekty ochrany a rozvoja miestnej a regionálnej kultúry, dotácií, darov a príjmov z vlastnej hospodárskej a podnikateľskej činnosti. Za každého člena povinne odvádza miestny, záujmový alebo vedecký odbor ročne na účet uvedený v odseku 1 tohto paragrafu 1,- Sk. Tieto prostriedky sa sledujú osobitne, slúžia zároveň na kontrolu evidencie členskej základne.

 

4. Hospodárenie ustanovizní MS sa riadi príslušnými všeobecne platnými normami hospodárenia. Finančné prostriedky na prevádzku ustanovizní MS sa získavajú z príspevkov zo štátneho rozpočtu a z vlastnej hospodárskej a podnikateľskej činnosti.

 

5. Finančné vzťahy a koordinované využívanie finančných prostriedkov na úrovni MS ako celku riadi Finančná rada MS ako poradný orgán predsedu a správcu MS. Členov Finančnej rady MS menuje a odvoláva predseda MS. Podrobnejšie je pôsobnosť Finančnej rady MS vymedzená v jej štatúte a rokovacom poriadku, ktorý vydáva predseda a správca MS po schválení v predsedníctve MS.

 

6. Odbory a pracoviská MS s právnou subjektivitou môžu vykonávať aj propagačnú, reklamnú a akvizičnú činnosť na zlepšenie svojej finančnej situácie.

 

Článok IX.

Symbolika

 

§ 31

Znak

 

MS používa svoj historický znak, ktorý tvorí strieborný (biely) dvojramenný kríž na modrom členenom trojvrší rovnakej výšky vrcholov s červeným pozadím. Znak je vsadený do oválu. Pod ním je v dvoch riadkoch majuskulný text MATICA SLOVENSKÁ. Používa sa farebný i jednofarebný.

 

§ 32

Zástava

 

MS používa jednofarebnú bledomodrú zástavu so znakom MS umiestneným v jej strede.

 

§ 33

Hymna a zvučka

 

1. Hymnou MS sú prvé dve strofy textu piesne Kto za pravdu horí (Sláva šľachetným), ktorej autorom je Karol Kuzmány (autor hudby je neznámy).

 

2. Zvučkou MS je melódia piesne Hej, Slováci! v hudobnej úprave Tibora Andrašovana.

 

§ 34

Pečať

 

MS používa okrúhlu pečať, v strede ktorej je historický znak MS, v hornej polovici nápis Matica slovenská ohraničený lipovými lístkami a v dolnej polovici nápis Martin.

 

Článok X.

 

§ 35

Zánik

 

1. MS nemôže zaniknúť zmenou alebo zrušením zákona o MS ani iným vonkajším zásahom. MS môže zaniknúť len jednomyseľným rozhodnutím valného zhromaždenia Matice slovenskej. Na právoplatné rozhodnutie o zániku je potrebná prítomnosť všetkých delegátov.

 

2. Likvidácia MS sa vykoná na základe platných všeobecne záväzných právnych predpisov. Spôsob likvidácie, osobu likvidátora, spôsob usporiadania majetku a ďalšie dôležité skutočnosti navrhuje výbor MS a dozorný výbor MS mimoriadnemu valnému zhromaždeniu MS, ktoré sa zíde len na tento účel. Na právoplatné rozhodnutie je potrebná dvojtretinová väčšina prítomných delegátov.

 

3. Ak výbor MS rozhodne o rozpustení miestneho, záujmového alebo vedeckého odboru, dozorný výbor MS určí osobu likvidátora. Likvidátor je povinný predložiť správu výboru MS.

 

Článok XI.

 

§ 36

Záverečné ustanovenia

 

1. Stanovy nadobudli platnosť po ich schválení na Sneme MS 22. 3. 2003 v Leviciach.

 

2. Nadobúdajú účinnosť v deň 140. výročia založenia Matice slovenskej – 4. 8. 2003.

 

3. Nadobudnutím účinnosti týchto novelizovaných Stanov boli doplnené Stanovy MS, schválené VZ MS 22. 9. 1995 v Rimavskej Sobote, novelizované na základe zákona č. 68/1997 Z.z. o MS na Sneme MS v Turčianskom Sv. Martine 31. mája 1997 a na VZ 19. 10. 1998 v Turčianskom Sv. Martine.

 

V Turčianskom Svätom Martine 26. 7. 2003

Vyhľadávanie

Kontakt

Miestny odbor Štefana Siváňa st. Matice slovenskej v Babíne Babín 187
Babín
02952
0907860944